
در این صفحه از سایت
کولر گزی بانه به آموزش تعمیر کولر گازی ، پیدا کردن انواع عیوب در کولر ها و رفع مشکلات میپردازیم
عيب در قسمتهای الکتریکی
١- شل یا پاره بودن سیم اتصال برق
2-کنتاکت های کلید اتوماتیک معیوب است: که باید کاید تعویض شود.
٣- کنتاکت های رله اورلود معيوب است: که با رله باید تعویض شود.
4- عيب در موتور کمپرسور است: که باید هر یک از سرهای اتصال به موتور به تنهایی با دو تای دیگر وصل باشند و یا از نظر الکتریکی به یکدیگر راه بدهند که در غیر اینصورت موتور سوخته و باید تعویض شود.
5- دستگاه اتصال بدنه دارد: که اغلب این اتصال از کلید اتوماتیک می باشد بدین صورت که رطوبت با آب عایق جدار داخلی دستگاه را خیس کرده است. (این اتفاق اغلب در یخچال رخ می دهد.)
نكته: بطور کلی قطعات الکتریکی یخچالها و کولرهای گازی قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند
عيب در لوله های گاز
برخی اوقات پیش می آید که مدار و قسمتهای الکتریکی دستگاه و نیز موتور کمپرسور سالم است ولی دستگاه سرد نمی کند که ممکن است معایب زیر پدید آمده باشد:
١- اواپراتور سوراخ شده و دستگاه گاز ندارد: که باید آنرا تعمیر نمود.
۲- لوله کور در هنگام حمل و نقل شکسته است: که باید دستگاه واکیوم گاز داده شده و لوله دوباره کور شود.
٣- بدلیل شل بودن فنر و پیچهای موتور، در اثر لرزش لوله و فشار زیاد لوله برگشت شکسته شده و یا در اثر سائیدگی سوراخ شده است: که باید تعمیر شود.
4- داخل لوله ها رطوبت بود که باعث یخ زدن آن در لوله مویی می شود که در نتیجه برودت صورت نمی گیرد: که در اینصورت باید لوله برید شده و به یک کمپرسور یدکی وصل شده تا تخلیه کامل هوا و رطوبت در مدار لوله های دستگاه صورت گیرد و دوباره دستگاه را از گاز فريون شارژ نمایید که برای شارژ ابتدا سیلندر گاز فریون نمره ۱۲ را تهیه نمایید و شیر سیلندر آنرا به لوله کور دستگاه مورد نظر (توسط مهره مغزی) متصل نمایید و دستگاه را از گاز فريون شارژ نموده و دستگاه واکیوم دوباره گاز داده شود.
5- برخی اوقات پیش می آید که اواپراتور به مرور زمان سولفاته شده و سوراخهای خیلی ریزی در بدنه آن ایجاد می شود که با چشم دیده نمی شود (این اتفاق اغلب در اواپراتورهای آلومینیومی پیش می آید) و رفته و رفته مقدار خیلی کمی از گاز دستگاه خارج شده که در نتیجه قسمتی از اواپراتور تولید سرما نمی کند
عيب در کمپرسور
الف) عیب از نظر مکانیکی
١- بعلت کار طولانی کمپرسور (چندین سال)، سیلندر گشاده شده است.
2- سوپاپهای کمپرسور شکسته شده.
٣- اطراف یا روی سوپاپ کمپرسور جرم گرفته و تولید کمپرس نمی کند.
۴- یکی از لوله های فشار یا برگشت بعلت خمیدگی کور شده است.
5- لوله فشار مسدود شده و یا داخل آن جرم گرفته شده است.
در موارد ۱ و ۲ کمپرسور فوق باید تعويض شود و در موارد ۳ و ۴ و ۵ كمپرسور قابل تعمير است.
ب) عیب از نظر الکتریکی
این عیب در سیم پیچ موتور کمپرسور اتفاق می افتد.
اغلب اوقات پیش می آید که وقتی یخچال بعلت پایین بودن ولتاژ برق توسط کلید اتوماتیک خاموش شد دیگر نمی تواند دوباره روشن شود، در نتیجه چندین بار جریان توسط رله اورلود قطع می شود که تکرار بیش از حد آن باعث تضعیف سیم پیچی موتور می شود که برای جلوگیری از این اتفاق باید از ترانسفورماتور استفاده شود و کمبود ولتاژ تامین شود
طريقه نشت يابي در يک سيستم سرد کننده
این تست دارای ارزش بالایی است که می تواند در مراحل مختلف تعمير انجام شود.
نکته ۱: تست نشتی در مراحل تعمیر به نوع تعمير و نیز طرح يخچال فریزر و یا
کولر گازی بستگی دارد.
نکته ۲: برای تست نشتی، بهتر است از نشت یاب الکترونیکی استفاده شود
١- لامپ نشت یاب
می دانید که مبردهای هالوژنه ](12-R) و (۲۲-R) و (۵۰۲-R) و (متیل کلراید)[ در تماس با مس گرم، تجزيه مي شوند، که الکی که در درپوش آن قرار دارد، می سوزد و باعث گرم شدن لامپ می-شود. بعد با باز کردن جریان الکل، از طریق شیر سوزنی، شعله ایجاد می شود.
محفظه سوخت از طریق یک شیلنگ با هوا مرتبط می باشد که می توان این شیلنگ را از روی محل مورد آزمایش عبور داد که در صورت وجود هر نوع نشتی احتمالی سبب افزوده شدن مبرد به هوا خواهد شد که اگر نشتی زیاد باشد رنگ شعله آبی و اگر کم باشد سبز می شود.
نکته 3: در این لامپ می توان بجای الکل از استیلن، بوتان با پروپان نیز استفاده نمود.
نکته 4: لامپ هالوژنه برای سیستم های بسته مناسب نمی باشد.
۲- نشت یاب الکتریکی
اصول کار در این نوع نشت یاب به شرح زیر است:
جریان هوا به طرف محلی که عمل نشت یابی توسط یک سیستم پلاتینیوم گرم انجام می شود هدایت می شود که باعث بوجود آمدن الكترون و تعدادی یون مثبت می شود.
می دانید که هالوژن در اثر عبور از روی سیم پلاتينيوم گرم و تجزیه می شود و یون های مثبت نیز حذف می شوند. سیم پلاتينيوم بعنوان کاتد و محفظه آن بعنوان آند انجام وظیفه می نمایند که جریان بون متناسب با مقدار هالوژن موجود در هوا می باشد که جریان فوق تقویت شده که تغییرات آن بوسیله لامپ یا عقربه و یا یک سیگنال صوتی مشخص می شود.
(نشت یابی توسط عبور وسیله در مجاورت اتصالات با فاصله mm5 باید انجام شود که نقاط زرد جوشکاری شده باید در کل محیط آن در سیستم کنترل شود.)
نکته: پس از تست نشتی لوله پروسس، باید توسط انبردست مخصوصی آنرا کور نمود.
آزمايش کمپرسور از نظر نشتی
ممکن است اشکالاتی در حین کار کمپرسور بوجود آید که باعث شود کمپرسور دائما كار کند و یا باعث کاهش تدریجی قدرت خنک کنندگی دستگاه شود و یا سیب شود که کمپرسور نتواند خلاء مورد نیاز را ایجاد کند. علت این اشکالات می تواند بشرح زیر باشد:
1- نشت در سوپاپهای مکش و تخلیه هوا
2- خرابی واشرها
3- تخلیه کمپرسور از اطراف پیستون ها و رنگ های پیستون
برای آنکه کمپرسور را از وجود یا عدم وجود این اشکالات امتحان کنید باید بروش زیر عمل نمایید:
1- یک خلاء سنج روی شیر ورودی و یک فشار سنج روی شیر خروجی سیال قرار دهيد.
۲- کمپرسور را روشن کنید و راه ورودی را کمی ببنديد.
شیر را بگونه ای تنظیم کنید که حداقل در ده دقيقه خلائی معادل ۲۰ تا ۲۵ اینچ تولید کند.
نکته 1: هر اینچ خلاء برابر با 4 پوند بر اینچ مربع است.
نکته ۲: از بستن سریع شیر جدا خودداری کنید بطوریکه این عمل باید در مدت زمانی حدود ۱۰ دقيقه و تدریجی صورت گیرد زیرا در غیر این صورت مایع فريون از روغن محفظه میل لنگ - در اثر تبخير جدا می شود. در ضمن اینکار از تجمع روغن در شيرها که برای مدت کوتاهی آنها را آب بندی می کند جلوگیری بعمل می آورد.
3- اگر پس از این مدت فشار خلاء به ۱۰ تا ۱۵ اینچ برسد و یا مدت زمان زیادتری برای بدست آوردن فشار ۲۰ اینچ یا بیشتر لازم باشد، نشانه نشتی در سوپاپها می باشد.
4- کمپرسور را خاموش کنید شیر ورودی را کاملا باز کنید و منتظر کاهش تدریجی فشار باشيد.
۵- کمپرسور را روشن کنید و شير ورودی را ببندید. هنگامیکه خلاء به مقدار ماکزیمم رسید، کمپرسور را خاموش کنید. خلاء ماكزيمم باید در مدت نیم دقیقه یا کمتر حاصل شود و این مقدار فشار خلاء باید به مدت ۵ دقیقه ثابت باقی بماند که در غیر این صورت نشانه نشتی در سوپاپها و رینگ پیستون ها می باشد.
6- حال شير ورودی را باز کنید و صبر کنید تا فشار خلاء افت کند سپس شیر خروجی را ببندید.
۷- کمپرسور را روشن کنید و صبر کنید تا فشارسنج فشاری حدود ۲۵ اینچ خلاء را نشان دهد.
۸- این فشار باید بعد از زدن چند دور کمپرسور بدست آید، در صورتیکه فشار اصلا بالا نرود و یا بآهستگی بالا برود نشانه این است که سویاب خروجی رینگ ها، پیستون ها، واشرها و سر سیلندر نشت می کنند.
روش تعويض کمپرسور
برای تعویض یک کمپرسور معيوب، وجود فشار مثبت در سیستم و نیز آلوده نشدن آن به رطوبت الزامی می باشد.
روش تعویض یک کمپرسور به شرح زیر می باشد:
1- ابتدا کمپرسور جایگزین تعبیه شود و در صورت نیاز لوله پروسس و شیر پروسس روی آن نصب شود و در انتهای لوله درپوش گذاشته شود.
۲- مبرد تخليه شود، (لوله مویی از طرف خروجی کندانسور بریده شود و از له شدن آن باید پرهیز شود.)
٣- کمپرسور معیوب برداشته شود.
توسط لوله بر، لوله های متصل شده به کمپرسور (در فاصله mm۲۵ از لوله های اصلی کمپرسور) بریده شود و بر لوله های آن درپوش گذاشته شود.
4- از طريق ساکشن و لوله ورودی کندانسور، نيتروژن خشک بداخل سيستم وارد شود.
5- درایر کثیف از خروجی کندانسور جدا شود که در حین اینکار (این عمل توسط شعله صورت می گیرد) باید نیتروژن خشک بداخل سیستم هدایت شود تا از طریق درایر خارج شود.
6- محل اتصالات باید تمیز شود.
7- کمپرسور جدید و نیز درایر جدید (از نوع LMS) نصب شود.
8- عمل وکیوم و شارژ انجام شود.
برای تعویض یک اواپراتور معیوب لازم است که مبرد در داخل سیستم، قبل از
تعمیر کولر گازی تحت فشار باشد که در غیر اینصورت باید سیستم را آلوده به رطوبت در نظر گرفت که در این حالت، روش تعمير آن، متفاوت می باشد.
١- لوله پروسس کمپرسور باز گردد.
در این عمل باید مبرد تحت فشار خارج شود تا در هنگام بریدن لوله پروسس، ذرات خارجی به داخل وارد نشود.
2- لوله مویی باید از طرف ورودی اواپراتور قطع گردد و درایر از طرف خروجی کندانسور جدا شود. (در هنگام تعویض اواپراتور باید درایر نیز تعویض گردد.)
۳- باید نیتروژن خشک بداخل سیستم هدایت شود تا قبل از گرم نمودن توسط سرپیک، اتمسفر خنثی در سیستم ایجاد شود که برای این امر، باید لوله مخزن نیتروژن را به لوله مویی پروسس کمپرسور متصل کرد و بعد نیتروژن خشک را از طرف ساکشن و کندانسور بداخل سيستم هدایت نمود که با گذاشتن انگشت بر روی انتهای لوله مویی طرف خروجی کندانسور و بعد انتهای لوله مویی طرف ورودی اواپراتور، از خروج جریان نیتروژن جلوگیری بعمل آید.
۴- درایر و اواپراتور و لوله پروسس کمپرسور را باید توسط سرپیک جدا کرد که در هنگام جداشدن درایر، باید جریان نیتروژن را در داخل درایر حفظ نمود تا خارج نشود.
۵- درایر، اواپراتور و لوله پروسسس جديد را نصب نمایید.
6- تخلیه و شارژ سیستم صورت گیرد.
۷- سیستم از هر نظر تست کامل شود.
تعمير سيستم آلوده شده به رطوبت
سیستم های آلوده شده به رطوبت به دو گروه تقسیم می شوند:
الف) سیستم های کم آلوده شده
این نوع عیب اغلب با قطع متناوب سرمازایی، بدلیل تشکیل یخ در داخل لوله كاپیلاری یا شیر انبساطی بوجود می آید.
توسط اعمال گرما، یخ تشکیل شده بتدریج آب شده و عيب برطرف می شود.
این عیب ممکن است به دو دلیل زير پديد آید:
1- بی توجهی در هنگام مونتاژ سیستم
۲- بكار رفتن قطعات مرطوب یا مبرد مرطوب در سیستم
نکته 1: این عيب اغلب در سیستم های نو یا تازه تعمیر بوجود می آید.
نکته ۲: این عیب با تعويض درایر و میرد بر طرف می شود.
ب) سیستم زیاد آلوده شده
این عیب در صورتی پدید می آید که یک سیستم نشت کرده و مبرد تحت فشار، تماما خارج شده باشد (اگر در چنین حالتی، کمپرسور نیز کار کند، شرایط آلودگی بیشتر می شود.)
نکته 1: مقدار رطوبت و آلودگی موجود در کمپرسور، درایر و دیگر قطعات به توانایی جذب رطوبت قطعات بستگی دارد.
نکته ۲: مقدار آلودگی موجود در اواپراتور، کندانسور و لوله ها اغلب به میزان روغنی که در درون آنهاست بستگی دارد.
برای تعمیر کولر گازی و برطرف سازی این عیب باید بترتيب اعمال زیر را انجام داد:
1- باید توسط لوله برکمپرسور را جدا نمود.
۲- باید لوله کاپیلاری از خروجی کندانسور جدا شده و با هدایت - نیتروژن خشک، اتمسفر خنثی ایجاد کرد و سپس درایر را جدا نمود.
٣- بند ۲ را برای هیت اکسچنجر و اواپراتور استفاده نمایید.
4- کمپرسور و فیلتر نو را به سیستم متصل نمایید.
۵- وكيوم، شارژ و سپس تست کامل فراموش نشود.
نکته 3: برای خشک کردن کمپرسور باید ابتدا روغن آنرا تخلیه کرده و بعد با یک حلال مناسب (مانند ۱۱۳-R) داخل آنرا چند بار شستشو داده و سپس داخل آنرا توسط نیتروژن خشک باید خشک نمایید.
نكته ۴: پس از شستشو و خشک کردن کمپرسور باید درون آن روغن مناسب ریخت که باید توجه نمود که روغن مناسب و باندازه باشد که روی پلاک کمپرسور نوشته شده است، ]برای کمپرسورهای
(۱۲-R) روغن معدنی مینرال (mineral) و برای کمپرسورهای (۱۳۳-R) روغن پلی استر مناسب است.[
تعمیر کولرگازی در تهران